كتابة النص: الأستاذ الدكتور يوسف أبو العدوس - جامعة جرش قراءة النص: الدكتور أحمد أبو دلو - جامعة اليرموك مونتاج وإخراج : الدكتور محمد أبوشقير، حمزة الناطور، علي ميّاس تصوير : الأستاذ أحمد الصمادي الإشراف العام: الأستاذ الدكتور يوسف أبو العدوس
فيديو بمناسبة الإسراء والمعراج - إحتفال كلية الشريعة بجامعة جرش 2019 - 1440
فيديو بمناسبة ذكرى المولد النبوي الشريف- مونتاج وإخراج الدكتور محمد أبوشقير- كلية تكنولوجيا المعلومات
التميز في مجالات التعليم والبحث العلمي، وخدمة المجتمع، والارتقاء لمصاف الجامعات المرموقة محليا واقليميا وعالميا.
المساهمة في بناء مجتمع المعرفة وتطوره من خلال إيجاد بيئة جامعية، وشراكة مجتمعية محفزة للابداع، وحرية الفكر والتعبير، ومواكبة التطورات التقنية في مجال التعليم، ومن ثم رفد المجتمع بما يحتاجه من موارد بشرية مؤهلة وملائمة لاحتياجات سوق العمل.
تلتزم الجامعة بترسيخ القيم الجوهرية التالية: الإلتزام الإجتماعي والأخلاقي، الإنتماء،العدالة والمساواة، الإبداع، الجودة والتميّز، الشفافية والمحاسبة، الحرية المنظبطة والمستقبلية.
مقدمة في إدارة الموارد البشرية
الشخصيات الأساسية: رغم كونه كتاباً غير خيالي، يضم بين ثناياه تجارب وقصص حقيقية عن مدراء موارد بشرية بارزين.
الصراعات المركزية: أحد أبرز تحديات إدارة الموارد البشرية في العصر الحديث هو التوازن المستمر بين الاحتياجات المؤسسية وحقوق الموظفين، بجانب تأثير التكنولوجيا على نظم العمل التقليدية.
السياقات الهامة: السياقات المعاصرة تتحرك سريعاً نحو العمل عن بعد وحتمية الابتكار الرقمي، مما يضفي بُعداً جديداً على مفهوم الموارد البشرية.
الهيكل السردي: يقسم الكتاب إلى 12 فصلاً متلاحقاً، يمزج بين الشرح النظري والتطبيق العملي لحالات ودراسات ميدانية.
الثيمات الهامة: التكنولوجيا، والأخلاقيات، والابتكار، والعولمة هي الأسس المحورية التي يناقشها الكتاب لاستشراف مستقبل الموارد البشرية.
الذروة والختام: الكتاب يصل ذروته في فصل يعرض فيه رؤى مستقبلية مبتكرة بكيفية دمج الذكاء الاصطناعي مع إدارة الموارد البشرية، ليختم بنصيحةمدروسة للطلاب والمهنيين حول كيفية التأقلم مع التغيرات القادمة في هذا المجال الحيوي.فهرس المحتويات
2017-2021 DBA in Human Resources Management. Alliant International University- U.S.A. Dissertation title: Perceptions of Human Resources Management Strategies on Employee Performance at the Jordanian Private Universities.
2012-2013 MA in International Relations. University of Sheffield-UK.
2009-2012 BA in English Language and Literature. Jerash University-Jordan.
2009 Higher Education (Tawjihi) in IT.
Advanced Level (A2 Level) in Arabic Language and Literature.
GCSEs in Electronics; Mathematics; Biology; Arabic; Physics; Chemistry; and English.
March 2022-current. Jerash University- President Assisstant for Human Resources Management.
ROLE
Ensures a positive employee-employer relationship in order to provide a positive employee experience and retaining top talent. Provide support and assistance to university staff and faculty in resolving personal or work-related concerns or conflicts. As well as negotiating benefits and incentives for the employees at the university. Also being responsible for meeting potential staff, recruiting, training as well as upgrading, updating, recruiting, and maintaining systems at the university
October 2021-current. Jerash University- Jerash-Jordan. Assistant Professor at the Business School.
Observed and evaluated students’ performance, behaviour and social development.
Enhanced student learning by optimizing wide range of instructional approaches and innovative seminar activities.
Evaluated and revised session plans and course content for both face to face and online interactions to facilitate and moderate classroom discussions and student centred learning
Keeping students on-task with proactive behaviour modification and positive reinforcement strategies.
October 2015–March 2017. Jerash University- Jerash-Jordan. Counseling and Consulting Officer.
Provides support and assistance to the University staff and faculty in resolving personal or work-related concerns. Jerash University takes the enhancing of the emotional health, well-being, and job performance of members of the university community very seriously. By providing confidential and professional counselling, coaching, training and consultation services to staff, faculty, retirees, benefit-eligible adult dependents and departments. Connecting the university members with certified coaches that provide personalised coaching services to assist with achieving professional or personal goals such as procrastination, improving work organisation and completion of specific projects.
July 2014–September 2015. Jordan Islamic Bank-Amman Jordan. International Department Officer
Provides trade financial solutions and enhance trade services at the international department of the Islamic Bank of Jordan along with managing international company’s foreign currency exposure with our foreign exchange services for international businesses. Also, I was in charge to guide business planners to execute and expedite treasury services for global banking.
May 2006-Dec 2009. Affinion International-Portsmouth-UK. Contact Center Agent and Administrator.
Deals with customers and clients in a busy environment, handling security data and deadlines to keep the service at its highest level.
I was in charge of administrating data (clients/ customers) correspondences.
In addition to receiving many rewards in recognition to my performance, I obtained the title of “agent of the month” on several occasions, as I used to handle day-to-day issues and to provide good customer service feedback.
In this job, I also worked in night shifts which gave me the opportunity to experience leading a team of nine people dealing with emergencies for lost and stolen financial cards, as well as helping stranded customers to a safe journey home.
Sep 2003–May 2006. Tangier Road Launderette Company. Portsmouth-UK. Manager and Technician.
All Rights Reseved © 2025 - Developed by: Prof. Mohammed M. Abu Shquier Editor: Ali Zreqat