كتابة النص: الأستاذ الدكتور يوسف أبو العدوس - جامعة جرش قراءة النص: الدكتور أحمد أبو دلو - جامعة اليرموك مونتاج وإخراج : الدكتور محمد أبوشقير، حمزة الناطور، علي ميّاس تصوير : الأستاذ أحمد الصمادي الإشراف العام: الأستاذ الدكتور يوسف أبو العدوس
فيديو بمناسبة الإسراء والمعراج - إحتفال كلية الشريعة بجامعة جرش 2019 - 1440
فيديو بمناسبة ذكرى المولد النبوي الشريف- مونتاج وإخراج الدكتور محمد أبوشقير- كلية تكنولوجيا المعلومات
التميز في مجالات التعليم والبحث العلمي، وخدمة المجتمع، والارتقاء لمصاف الجامعات المرموقة محليا واقليميا وعالميا.
المساهمة في بناء مجتمع المعرفة وتطوره من خلال إيجاد بيئة جامعية، وشراكة مجتمعية محفزة للابداع، وحرية الفكر والتعبير، ومواكبة التطورات التقنية في مجال التعليم، ومن ثم رفد المجتمع بما يحتاجه من موارد بشرية مؤهلة وملائمة لاحتياجات سوق العمل.
تلتزم الجامعة بترسيخ القيم الجوهرية التالية: الإلتزام الإجتماعي والأخلاقي، الإنتماء،العدالة والمساواة، الإبداع، الجودة والتميّز، الشفافية والمحاسبة، الحرية المنظبطة والمستقبلية.
متخصص في القيادة والادارة التربويه خبرات اكاديمية وتدريسية في جامعات اجنبية وعربية مرموقه خبرات تدريبية بالاظافه الى الاكاديميه قي معهد الاداره الاردني وكذلك خبرات في اعداد الطلبه لسوق العمل من خلال الاعمال التطوعية في تدريب الطلبه مع انجاز وصندوق الملك عبدالله للتنمية العمل مع المنظمات الاجنبية المتخصصه في بناء الاسرة والمجتمع مقل منظمه اعادة الحياة الالمانية العديد من الابحاث المنشورة في مجلات اجنبية محكمه وذات اثر .
الهدف العام التحول في نمط وأسلوب العمل الإداري في المنظمات التربوية من الإدارة إلى القيادة التربوية من خلال تنمية المهارات الفكرية والفنية والإنسانية للدارسين مما يؤهلهم لقيادة المنظمات التربوية بكفاءة واقتدار.
دكتوراة جامعة العلوم الماليزية ماليزيا تخصص ادارة وقيادة تربويه
جامعة جرش
جامعة الشرق الاوسط
جامعة الزرقاء
جامعه البلثاء
معهد الادارة الاردني
المعهد الاسيوي ماليزيا
Abstract This research aims to compare the parental raring styles of the gifted children families with the normal children's families and their relation with the scholastic adjustment in Jordan. Study population consisted of the fifth basic grade children in the southern governorates in Jordan (Karak, Ma'an and Aqaba), study sample reached (345) male and female children. Parental raring styles scale and the scholastic adjustment scales were prepared and applied to the research sample. After treating the data with the relevant statistical methods, the results showed the dominance of the autonomic parental raring style of the gifted children families over the normal children families attribute to some of the personal and behavioral characteristics of the gifted children that distinguish them from their normal peers. Also the results showed the presence of differences with statistical significance at the scholastic adjustment between the gifted children and their normal peers in favor of the gifted children group, and the presence of differences with statistical significance attribute to the child's status on a number of the subdimensions on the scholastic adjustment scale, the differences in the (child's relation with his peers) dimension were in favor of the gifted children, and the differences on the (child's relation with the school's system) dimension were in favor of the gifted children. Also, the differences on the child's relation with the scholastic activities) dimensions were in favor of the gifted students.
his study investigated the influence of perceived spirituality as practiced by preschool teachers. The sample consisted of 270 Jordanian preschool teachers from Al Karak province. These teachers were involved in the main quantitative survey. Factor analysis and Cronbach's alpha indicated that all the measures were reliable. Multiple and hierarchical regression method was used to test the research hypotheses. The findings of this study were obtained from several hypothetical influences and significance of perceived spirituality practices on commitment in Jordanian preschools teachers. Several implications were found as the outcome of this research. Perceived Spirituality practices by preschool teachers lead to the attainment of high ethical and moral values of the teachers that might control many kinds of undesirable behaviours. This study recommends further research to develop understandings levels of Spirituality, in different contexts in Muslim countries.
This study aimed to identify the degree of strategic orientation available to the heads of Jordanian universities in the capital's governorates from faculties deans’ points of view. The researcher followed the descriptive approach. The study sample was composed of all college deans in Jordanian universities in the capital city Amman, and they numbered 126 deans for the second semester of 2018/2019. The results of the study indicated that the degree of availability of the strategic orientation of the university heads was high results showed that there were statistically significant differences related to the variable of supervising authority for private universities regarding the orientation towards scientific research, and towards community partnership and towards the academic degree called (professor) for all strategic fields. The study recommended a number of recommendations, the most important of them is the need to raise the level of interest of the academic leaders in strategic orientation, The study also recommended adoption of the results of this study by concerned.
The aim of this study was to identify the impact of family adherence to preventive measures on protecting children aged 2 to 4 years from accidents inside and outside the home in the southern governorates of Jordan. The researcher was used descriptive approach design, as the sample of the study was 1200 mothers who have children aged 2-4 years in the southern governorates of Jordan (Karak, Tafilah, Ma'an and Aqaba). The study discussed the main accidents that a child may be exposed to including burning, suffocation, fall, poisoning, drowning, electrical, and other accidents such as road traffic accidents, glass-related accidents, sharp tools accidents, and strangulation including blind cords. The results revealed that most women were found to have poor knowledge regarding children accidents prevention. In addition, the result showed that there were a significant differences between the training course and the mother education on the protection of children aged 2 to 4 years from accidents in the southern governorates.
The purpose of the current study was to identify which languages of love that the mother used with her child. In addition, it examined the effect of mother’s age, level of education, work status, and the number of children in the family on the extent of the mother’s use of love languages. The study sample consisted of 729 mothers from the study population. The researchers used a questionnaire instrument that consisted of 105 items that were groups into five dimensions that represent the five love languages proposed by Gary Chapman, (1992). The researchers adopted and adjusted five love languages questionnaire to make it appropriate to be used in the Arab world. The questionnaire instrument was presented to panel of experts to check its validity. Appropriate statistical analysis methods were performed on participants
هدف هذه الدراسة إلي معرفة العالقة بين المساندة األسرية والتحصيل الدراسي وإلى معرفة الفروق بين الجنسين في المساندة األسرية والتحصيل الدراسي، وأستخدم المنهج الوصفي التحليلي لوصف الظاهرة وتحليلها، وأشتمل مجتمع الدراسة جميع المرشدين والمرشدات في المدارس الحكومية الثانوية األردنية والبالغ عددهم )813 )ممكن يتابعون طلبة الثانوية العامة، حيث )40 )مرشدة وهو ما نسبته )20 )%من مجتمع ً استخدمت العينة الطبقية، التي تكونت من )64 )و ً مرشدا مرشدة منهم )24 )مرشدا الدراسة، أما األدوات المستخدمة في الدراسة فهي: مقياس المساندة األسرية، وقام الباحثون بتحكيمه ليناسب البيئة األردنية. وتوصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج منها: أن الطالب يتمتعون بالمساندة األسرية، وتوجد عالقة ذات داللة احصائية بين المساندة األسرية والتحصيل الدراسي. وتوجد فروق ذات داللة احصائية بين الذكور واإلناث في المساندة األسرية لصالح اإلناث.هدف هذه الدراسة إلي معرفة العالقة بين المساندة األسرية والتحصيل الدراسي وإلى معرفة الفروق بين الجنسين في المساندة األسرية والتحصيل الدراسي، وأستخدم المنهج الوصفي التحليلي لوصف الظاهرة وتحليلها، وأشتمل مجتمع الدراسة جميع المرشدين والمرشدات في المدارس الحكومية الثانوية األردنية والبالغ عددهم )813 )ممكن يتابعون طلبة الثانوية العامة، حيث )40 )مرشدة وهو ما نسبته )20 )%من مجتمع ً استخدمت العينة الطبقية، التي تكونت من )64 )و ً مرشدا مرشدة منهم )24 )مرشدا الدراسة، أما األدوات المستخدمة في الدراسة فهي: مقياس المساندة األسرية، وقام الباحثون بتحكيمه ليناسب البيئة األردنية. وتوصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج منها: أن الطالب يتمتعون بالمساندة األسرية، وتوجد عالقة ذات داللة احصائية بين المساندة األسرية والتحصيل الدراسي. وتوجد فروق ذات داللة احصائية بين الذكور واإلناث في المساندة األسرية لصالح اإلناث.هدف هذه الدراسة إلي معرفة العالقة بين المساندة األسرية والتحصيل الدراسي وإلى معرفة الفروق بين الجنسين في المساندة األسرية والتحصيل الدراسي، وأستخدم المنهج الوصفي التحليلي لوصف الظاهرة وتحليلها، وأشتمل مجتمع الدراسة جميع المرشدين والمرشدات في المدارس الحكومية الثانوية األردنية والبالغ عددهم )813 )ممكن يتابعون طلبة الثانوية العامة، حيث )40 )مرشدة وهو ما نسبته )20 )%من مجتمع ً استخدمت العينة الطبقية، التي تكونت من )64 )و ً مرشدا مرشدة منهم )24 )مرشدا الدراسة، أما األدوات المستخدمة في الدراسة فهي: مقياس المساندة األسرية، وقام الباحثون بتحكيمه ليناسب البيئة األردنية. وتوصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج منها: أن الطالب يتمتعون بالمساندة األسرية، وتوجد عالقة ذات داللة احصائية بين المساندة األسرية والتحصيل الدراسي. وتوجد فروق ذات داللة احصائية بين الذكور واإلناث في المساندة األسرية لصالح اإلناث.هدف هذه الدراسة إلي معرفة العالقة بين المساندة األسرية والتحصيل الدراسي وإلى معرفة الفروق بين الجنسين في المساندة األسرية والتحصيل الدراسي، وأستخدم المنهج الوصفي التحليلي لوصف الظاهرة وتحليلها، وأشتمل مجتمع الدراسة جميع المرشدين والمرشدات في المدارس الحكومية الثانوية األردنية والبالغ عددهم )813 )ممكن يتابعون طلبة الثانوية العامة، حيث )40 )مرشدة وهو ما نسبته )20 )%من مجتمع ً استخدمت العينة الطبقية، التي تكونت من )64 )و ً مرشدا مرشدة منهم )24 )مرشدا الدراسة، أما األدوات المستخدمة في الدراسة فهي: مقياس المساندة األسرية، وقام الباحثون بتحكيمه ليناسب البيئة األردنية. وتوصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج منها: أن الطالب يتمتعون بالمساندة األسرية، وتوجد عالقة ذات داللة احصائية بين المساندة األسرية والتحصيل الدراسي. وتوجد فروق ذات داللة احصائية بين الذكور واإلناث في المساندة األسرية لصالح اإلناث.هدف هذه الدراسة إلي معرفة العالقة بين المساندة األسرية والتحصيل الدراسي وإلى معرفة الفروق بين الجنسين في المساندة األسرية والتحصيل الدراسي، وأستخدم المنهج الوصفي التحليلي لوصف الظاهرة وتحليلها، وأشتمل مجتمع الدراسة جميع المرشدين والمرشدات في المدارس الحكومية الثانوية األردنية والبالغ عددهم )813 )ممكن يتابعون طلبة الثانوية العامة، حيث )40 )مرشدة وهو ما نسبته )20 )%من مجتمع ً استخدمت العينة الطبقية، التي تكونت من )64 )و ً مرشدا مرشدة منهم )24 )مرشدا الدراسة، أما األدوات المستخدمة في الدراسة فهي: مقياس المساندة األسرية، وقام الباحثون بتحكيمه ليناسب البيئة األردنية. وتوصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج منها: أن الطالب يتمتعون بالمساندة األسرية، وتوجد عالقة ذات داللة احصائية بين المساندة األسرية والتحصيل الدراسي. وتوجد فروق ذات داللة احصائية بين الذكور واإلناث في المساندة األسرية لصالح اإلناث.
This research aimed effectiveness of an educational program based on the collective games in treating the high selfishness behaviour among the kindergarten children. study sample consisted of (52) male and female children at Al-Husein Ben Talal University Kindergarten, and distributed to two groups, the control group its individuals’ number reached (26) and the experimental group its individual number reached (26) child, they were selected by the purposeful method. Study instruments consisted of the selfishness behaviour scale among the children and the educational program based on the collective games. Validity and reliability of the instruments were confirmed and using (ANCOVA) to study the differences in the arithmetic means between the two groups at the post-test degree, since the results showed the presence of differences with statistical significance at significance level (0.05) in the means between the experimental and control groups individuals at the total degree. And to know the differences between the degrees means of the experimental group individuals after applying the program and degrees means of the same group after two months of the follow-up on the selfishness behaviour scale (Eta square) was used to know the effect size caused by the educational program at the selfishness behaviour scale. Results showed that effect of the educational program lasted for two months after monitoring their degrees at the post-scale. The study recommended necessity for interest in equipping the kindergarten children with the appropriate social interaction Behaviours, in addition to raise the
t The study aimed to identify the degree of implementation of the quality of the performance of the faculties of education at the Universities of Taif and the Middle East in light of the standards National Council for the Accreditation of Teacher Education (NCATE) for the adoption of teacher preparation institutions from the viewpoint of faculty members. The samples were taken randomly, and the data source was from 93 (50%) of faculty members of the institution. The study results showed the moderate application of the quality of the performance of the faculties of education at the Universities of Taif and the Middle East in light of the NCATE standards with a mean (2.91) and ranged averages between 2.69 to 3.13. This is done based on the qualities of performance such as professional development of faculty members; the diversity of learners and the sources of their learning; evaluation and correction; field education; and programs provided, respectively. There are statistically significant differences (≤ 0.05 ) between the average responses of the sample members of the two colleges of education at Taif and Middle East universities due to the variables (the university, and academic rank, years of experience). Also, there were no significant differences related to gender differences. The study concluded that several recommendations, including revision of the current teacher training in the faculties of education at the Universities of Taif and the Middle East commensurate with the standards. National Council
This study aimed at proposing a model for activating institutional governance at the Middle East University from faculty members’ point of view. To achieve the objectives of the study the descriptive – survey methodology was used. A questionnaire was developed to collect data. It consisted of (47) items, classified into five areas: transparency, active participation, accountability, equality, and organizational effectiveness. The validity and reliability of the questionnaire were assured. The study concluded with a model and recommendations for activating the governance of the Middle East University, including completion of legislation covering all institutional governance requirements
This study is designed to determine the level of E-learning Implementation in Jordan schools management. The study also investigated the Implementation of secondary School management towards the use of e-learning. A survey research design was used. A questionnaire was adopted and sent to secondary School management (N = 250) in Jordan schools in the 2014-2015 school year. Validity and reliability were established for the survey instrument using various methods. The return rate of the survey was (82%; n = 210). Frequencies were used to find out the level of e-learning by the secondary school management. The findings of this study indicated that schools management has average levels of E-learning use in their daily works M = 2.89 with (SD = 0.87). management application was measured using descriptive analysis, the findings of this research indicated that secondary School management has positive attitudes towards the use of e-learning. In addition, management has average levels of computer use for mainstream applications, but have low levels of E-learning use for more specialized applications
المساندة الاسرية وعلاقتها بالتحصيل الدراسي في المدارس الثانوية
The A Proposed Model of Activating Institutional Governance at The Middle East University from Faculty Members’ Point of View
Evaluation of The National Council for Accreditation of Teacher Education (NCATE) Al-Taif University and The Middle East as Model -
Implementation Of E-Learning Among Jordanian Schools Management. The Professional Academic Requirements for the Kindergartens Female Teachers in South of Jordan and Knowing the Effect of the Scientific Qualification and the Experience on These Needs.
The Relationship between Practicing Knowledge Management Processes and the Effectiveness of Administrative
Decisions Made by Schools' Principals in Ma’an Governorate. • The Professional Academic Requirements for the Kindergartens Female Teachers in South of Jordan.
Islamic Spirituality Practices (ISP) of Preschools Teachers and its Influence on teachers’ Organizational Commitment (TOC) in Work Place The Professional Academic Requirements for the Kindergartens Female Teachers in South of Jordan and Knowing the Effect of the Scientific Qualification and the Experience on These Needs.
جامعة جرش -- كلية التربية -- قسم الدراسات العليا
00962799858171
khamaden72@yahoo.com
All Rights Reseved © 2023 - Developed by: Prof. Mohammed M. Abu Shquier Editor: Ali Mayyas