كتابة النص: الأستاذ الدكتور يوسف أبو العدوس - جامعة جرش قراءة النص: الدكتور أحمد أبو دلو - جامعة اليرموك مونتاج وإخراج : الدكتور محمد أبوشقير، حمزة الناطور، علي ميّاس تصوير : الأستاذ أحمد الصمادي الإشراف العام: الأستاذ الدكتور يوسف أبو العدوس
فيديو بمناسبة الإسراء والمعراج - إحتفال كلية الشريعة بجامعة جرش 2019 - 1440
فيديو بمناسبة ذكرى المولد النبوي الشريف- مونتاج وإخراج الدكتور محمد أبوشقير- كلية تكنولوجيا المعلومات
التميز في مجالات التعليم والبحث العلمي، وخدمة المجتمع، والارتقاء لمصاف الجامعات المرموقة محليا واقليميا وعالميا.
المساهمة في بناء مجتمع المعرفة وتطوره من خلال إيجاد بيئة جامعية، وشراكة مجتمعية محفزة للابداع، وحرية الفكر والتعبير، ومواكبة التطورات التقنية في مجال التعليم، ومن ثم رفد المجتمع بما يحتاجه من موارد بشرية مؤهلة وملائمة لاحتياجات سوق العمل.
تلتزم الجامعة بترسيخ القيم الجوهرية التالية: الإلتزام الإجتماعي والأخلاقي، الإنتماء،العدالة والمساواة، الإبداع، الجودة والتميّز، الشفافية والمحاسبة، الحرية المنظبطة والمستقبلية.
على مدار ستة وعشرين عاما، شغل الدكتور هيثم علي حجازي عدة مناصب حكومية متقدمة، منها منصب رئيس ديوان الخدمة المدنية، وهو أعلى هيئة مسؤولة عن إدارة الموارد البشرية في القطاع العام في الأردن. كما شغل مناصب: أمين عام رئاسة الوزراء، ومستشار في رئاسة الوزراء، ومدير عام شؤون رئاسة مجلس الأعيان، ومدير مكتب رئيس مجلس النواب، ومستشار وزير التعليم العالي.
وشغل – الى جانب مناصبه الوظيفية -عضوية مجلس أمناء مركز الملك عبد الله الثاني للتميز، وعضوية مجلس الخدمة المدنية، وعضوية اللجنة الوطنية لشؤون المرأة، وعضوية المجلس الأعلى للدفاع المدني، وعضوية مجلس إدارة الشركة الأردنية لتطوير المناطق التنموية / نائب رئيس مجلس الإدارة.
حاصل على درجة الدكتوراه في الإدارة / تخصص إدارة المعرفة، وعلى درجة الماجستير في التخطيط، واجتاز بنجاح دورة الإدارة العليا في معهد الادارة العامة في الأردن.
قاد برنامج التغيير والتطوير المؤسسي وهيكلة الأمانة العامة لرئاسة الوزراء وفق أحدث الممارسات العالمية، وبرنامج تحسين عمليات الأمانة العامة للرئاسة بهدف رفع مستوى الأداء وتقديم الخدمة الأفضل.
له مساهمات متعددة في مجال بناء القدرات المؤسسية والتميز المؤسسي، فهو مقيم رئيسي معتمد من المؤسسة الأوروبية لإدارة الجودة The European Foundation for Quality Management (EFQM) وصندوق الملك عبد الله الثاني للتميز؛ ومقيم جائزة الملك عبد الله الثاني للتميز لعدة دورات؛ ومستشار البنك المركزي الأردني لجائزة الملك عبد الله الثاني لتميز الأداء الحكومي والشفافية / جائزة الموظف المتميز للدورة الرابعة 2009 (وقد فاز البنك بالجائزة للعام 2009)؛ ومستشار مركز إيداع الأوراق المالية لمعيار إدارة المعرفة / جائزة الملك عبد الله الثاني لتميز الأداء الحكومي والشفافية؛ ومقيم داخلي للقيادة العامة لشرطة أبو ظبي، ولهيئة البيئة في أبو ظبي؛ ومستشار ومقيم داخلي لجائزة الدانة في أبو ظبي. كما قاد فريق إعداد تقارير GRI لعام 2016 لكل من وزارة الداخلية في دولة الامارات العربية المتحدة، والقيادة العامة لشرطة دبي.
وفي مجال التدريب والاستشارات الادارية فإن الدكتور حجازي يشغل حاليا عضوية المجلس التنفيذي لاتحاد المدربين العرب، وهو مدرب مستشار معتمد من الاتحاد، ومدرب معتمد من جمعية المدربين الأردنيين، والجمعية الدولية لتطوير الأفراد والأداء IAPPD في مجالات: الموارد البشرية، وإدارة المعرفة، إدارة التغيير، التخطيط الاستراتيجي، والقيادة الإدارية، والتميز المؤسسي. وقد قام بتنفيذ العديد من الدورات التدريبية، والاستشارات الادارية في عدد من الدول العربية لصالح عدد من المؤسسات مثل: قناة الجزيرة في قطر، والمؤسسة العامة لتحلية المياه المالحة في المملكة العربية السعودية، ومجموعة جياد الصناعية في جمهورية السودان، ووزارة الداخلية في دولة الإمارات العربية المتحدة، وشركة شيفرون للنفط في الكويت، وشركة الكويت لنفط الخليج، وصندوق العمل في البحرين وغيرها، بالإضافة إلى عدد من الوزارات والمؤسسات الأردنية مثل: البنك المركزي الأردني، ومركز إيداع الأوراق المالية، ومديرية الهندسة الطبية، ووزارة الصناعة والتجارة، وشركة الفوسفات الأردنية (المجمع الصناعي) ومعهد الإدارة العامة، وغيرها. وعلاوة على ذلك، فالدكتور حجازي هو عضو المركز الأوروبي للبحوث والتدريب والتطوير في المملكة المتحدة.
شارك في العديد من المؤتمرات المحلية والعربية والدولية المتعلقة بإدارة الموارد البشرية، كان آخرها المؤتمر العام العاشر للموارد البشرية الذي انعقد في الكويت (نيسان / 2015) كما كان المتحدث الرئيس في مؤتمر International Conference on Training of High-Level Civil Servants on World Trends الذي انعقد في تايوان عام 2011.
شارك في مناقشة العديد من رسائل الماجستير، وله عدد من الكتب العلمية المحكمة علميا، بالإضافة إلى عدد من البحوث العلمية المنشورة في مجلات عالمية محكّمة.
الخبرات الأكاديمية
This study aims to investigate the impact of management ethics (good governance, employees rehabilitation,employees’ interests management, justice, employees’ abilities development, and informal organizationsmanagement) on organizational loyalty of the employees of The Senate in Jordan. Results indicated that there isa commitment of management ethics in all of its dimensions, except for informal organizations management.Results, also, concluded that there is an impact of management ethics on respondents’ organizational loyalty inall of its dimensions, with the exception for the informal organizations management.Keywords: Management Ethics, Organizational Loyalty, Good Governence, justice, employees rehabilitation,employees’ interests management, employees’ abilities development, informal organizations management
This study aimed to trace the development of the implementation of knowledge management initiatives in thepublic sector institutions in Jordan. The study was compared with precedent study had been conducted in 2004.The results showed there is very little progress in knowledge management utilization in the Jordaniangovernment institutions compared to 2004. Also, the study suggested a set of recommendations to enhance theutilization of knowledge management in the Jordanian government institutions.Keywords: Knowledge Management (KM), Knowledge Creation, Knowledge Transfer and Sharing, KnowledgeUtilization, Implicit Knowledge, Explicit Knowledge, Public sector, Jordan
This study is aimed to investigate the impact of social capital on the knowledge sharing process in the public sector in Jordan. The components of social capital (social participation, values, and trust) do impact public sector institutions in Jordan. The institutions of the public sector in Jordan practice knowledge sharing to some degree. Finally, the research shed light on the impact of social capital on the knowledge sharing process to varying degrees, according to personal and functional variables.
Abstract: The goal of this paper is to study the relationship between knowledge management (knowledge creation and knowledge sharing) and the five characteristics of entrepreneurial organization related to agility, sustainability of organizational values, simplicity of organizational structure, and innovation freedom. In addition, the study analyzes the moderating impact of entrepreneurial styles (Gambler, Dreamer, Entrepreneur, and Consolidator) on the relationship between knowledge management and organizational characteristics. The independent variable of the study is knowledge management with its two sub variables related to knowledge creation and knowledge sharing. The dependent variable is the characteristics of entrepreneurial organization with its four dimensions. The moderator variable is the entrepreneurial styles. The results of the study revealed that there is no direct impact of knowledge management practices as a whole in terms of knowledge creation and knowledge sharing on the characteristics of entrepreneurial organization as a whole. On the other hand, it was evident from the results of the study that there is an impact of knowledge sharing only on the sustainability of organizational values, the simplicity of organizational structure, and organizational creativity freedom; knowledge creation however, did not have any impact on sustainability of organizational values or simplicity of organizational structure. In terms of the moderating impact of entrepreneurial styles, it was evident that there is an indirect effect of knowledge management practices in terms of knowledge creation and knowledge sharing on the characteristics of entrepreneurial organization in the presence of only the entrepreneur style. On the other side, there was no indirect effect of knowledge management practices in terms of knowledge creation and knowledge sharing on the characteristics of entrepreneurial organization in the presence of gambler, consolidator or dreamer entrepreneurial styles.
This study aims to investigate the impact of the applying of good governance principles on job satisfaction among employees working in the public sector in Jordan. The study population consisted of all public sector employees who are subject to the Civil Service Code (219,000 employees), where the analysis and sampling unit included all job titles. The study sample size was 384 employees, with 315 returned questionnaires, and 308 questionnaires analyzed after excluding the questionnaires that are not suitable for analysis. The study found a statistically significant impact of applying good governance principles collectively (transparency, justice and equality, accountability, participation, and integrity) in each dimension of job satisfaction separately (salaries and compensations, direct supervision, training programs, promotions, and performance evaluation) to varying degrees. The results showed a statistically significant effect of applying good governance principles on job satisfaction among employees in the public sector in Jordan.
This study aimed to identify the impact of human resources management practices on job burnout among faculty members of various academic ranks working in public and private universities in Jordan, as well as knowing the percentage of faculty members who would like to leave their universities if they had the opportunity to work in another university. (305) questionnaires were analyzed out of (375) distributed ones, forming the study sample. The study found that the overall level of human resources management practices and the overall level of job burnout feeling were moderate. And those human resources management practices has an impact on the feeling of job burnout among faculty members. The results also showed that job burnout among faculty members in private universities is slightly higher than their counterparts in public universities. The study revealed that (50.5%) of the respondents will consider leaving their universities if they had the opportunity to work in another university, because of their job burnout feeling due to human resources management practices applied in their universities. The study highly recommended the development and improvement of human resources management practices in Jordanian public and private universities.
This study aimed to determine whether there is a relationship between the level of e-learning during the Coronavirus pandemic and job burnout among faculty members in public and private universities in Jordan, to improve the e-learning experience and make it reach the best possible levels to avoid the increased feeling of burnout among faculty members. The study population consisted of all faculty members working in Jordanian public and private universities for the year 2021, and their number is approximately (11,400) members. The unit of analysis included all academic ranks operating within the mentioned universities (Professor, Associate Professor, Assistant Professor, Lecturer). A stratified Random Sample was calculated using the university variable at 6%, which is considered an appropriate proportion to represent the study population. The sample size reached 684 faculty members and a study tool (questionnaire) was distributed electronically among them. (580) questionnaires were retrieved from the sample members and (55) were excluded because they were not suitable for analysis. Therefore, the final number of questionnaires that are suitable for statistical analysis is (525) questionnaires. The study found that the level of e-learning, as well as the level of burnout, were moderate among faculty members in public and private universities in Jordan. Also, the study found that the sample members' perspective of the e-learning level was similar in most of the variables except for the type of university variable (public or private), as well as for the job burnout variable, where it was similar towards most variables except for the variable of academic rank. The study concluded that there is a negative correlation with a statistical significance between the level of e-learning and the level of job burnout among the study sample, in addition to the existence of a negative correlation between all areas of e-learning and all areas of job burnout.
ملخصهدفت الدراسة الى اختبار أثر أبعاد مواصفة الآيزو الدولية 26000 للمسؤولية المجتمعية بأبعادها(الحوكمة المؤسسية، حقوق الإنسان، ممارسات العمل، البيئة، ممارسات التشغيل العادلة، قضاياالمستهلك، مشاركة وتنمية المجتمع) في تحقيق الميزة التنافسية بأبعادها (الكفاءة العالية، الجودة العالية،الابتكار العالي، والاستجابة السريعة للعملا ء) لد ى المستشفى التخصصي في عما ن - الأردن. تألفت عينةالدراسة من ( 285 ) موظفاً من موظفي المستشفى التخصصي من مختلف المستويات الإدارية، وفي الأقسامالإدارية والطبية والتمريضية، وكان عدد الاستبانات الصالحة للتحليل الإحصا ئي ( 150 ) استبان ة. وتوصلتالدراسة الى أن متغير البيئة هو المتغير الوحيد الأكثر تأثيرا في تحقيق الكفاءة العالية، وأن متغيرممارسات التشغيل العادلة ذو تأثير في تحقيق الجودة العالية والابتكار العالي، وأن متغير قضايا المستهلكهو الأكثر تأثيرا في تحقيق الاستجابة العالية للعملاء. وأوصت الدراسة بضرورة الاهتمام بأبعاد المسؤوليةالمجتمعية وخصوصاً البيئة وممارسات التشغيل العادلة وقضايا المستهلك من اجل تحسين الميزةالتنافسية.الكلمات المفتاحية: المواصفة الدولية (الأيزو 26000 للمسؤولية المجتمعية)، الميزة التنافسية.
هدفت هذه الدراسة إلى تعرُّف أثر الحوكمة المؤسسية في تحقيق الميزة التنافسية لدى المشافي الخاصة في مدينة عمان. تكوّن مجتمع الدراسة من سبع (7) مشافي خاصة من أصل (40) مشفى، وتكونت وحدة التحليل من مختلف المستويات الإدارية (مدير عام، نائب مدير عام، رؤساء الأقسام، الموظفين) حيث بلغ عددهم (240) موظفا، وكانت عينة وحدة التحليل (150) وقد تم توزيع (150) استبانة، وتم استرداد (125) وكان الصالح منها للاستخدام (121) استبانة. توصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج أهمها: وجود أثر ذي دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (α≤0.05) لتطبيق الحوكمة بأبعادها مجتمعة (الشفافية، العدالة، الاستقلالية) في الميزة التنافسية بأبعادها مجتمعة (التكلفة، الجودة، الإبداع) في المشافي الخاصة في مدينة عمان. وقد أوصت الدراسة بعدد من التوصيات كان أهمها ضرورة استمرار المشافي الخاصة في تطبيق أبعاد الحوكمة، وكذلك ضرورة تدريب موظفي هذه المشافي على كيفية الاستفادة من أبعاد الحوكمة. هدفت هذه الدراسة إلى تعرُّف أثر الحوكمة المؤسسية في تحقيق الميزة التنافسية لدى المشافي الخاصة في مدينة عمان. تكوّن مجتمع الدراسة من سبع (7) مشافي خاصة من أصل (40) مشفى، وتكونت وحدة التحليل من مختلف المستويات الإدارية (مدير عام، نائب مدير عام، رؤساء الأقسام، الموظفين) حيث بلغ عددهم (240) موظفا، وكانت عينة وحدة التحليل (150) وقد تم توزيع (150) استبانة، وتم استرداد (125) وكان الصالح منها للاستخدام (121) استبانة. توصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج أهمها: وجود أثر ذي دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (α≤0.05) لتطبيق الحوكمة بأبعادها مجتمعة (الشفافية، العدالة، الاستقلالية) في الميزة التنافسية بأبعادها مجتمعة (التكلفة، الجودة، الإبداع) في المشافي الخاصة في مدينة عمان. وقد أوصت الدراسة بعدد من التوصيات كان أهمها ضرورة استمرار المشافي الخاصة في تطبيق أبعاد الحوكمة، وكذلك ضرورة تدريب موظفي هذه المشافي على كيفية الاستفادة من أبعاد الحوكمة. هدفت هذه الدراسة إلى تعرُّف أثر الحوكمة المؤسسية في تحقيق الميزة التنافسية لدى المشافي الخاصة في مدينة عمان. تكوّن مجتمع الدراسة من سبع (7) مشافي خاصة من أصل (40) مشفى، وتكونت وحدة التحليل من مختلف المستويات الإدارية (مدير عام، نائب مدير عام، رؤساء الأقسام، الموظفين) حيث بلغ عددهم (240) موظفا، وكانت عينة وحدة التحليل (150) وقد تم توزيع (150) استبانة، وتم استرداد (125) وكان الصالح منها للاستخدام (121) استبانة. توصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج أهمها: وجود أثر ذي دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (α≤0.05) لتطبيق الحوكمة بأبعادها مجتمعة (الشفافية، العدالة، الاستقلالية) في الميزة التنافسية بأبعادها مجتمعة (التكلفة، الجودة، الإبداع) في المشافي الخاصة في مدينة عمان. وقد أوصت الدراسة بعدد من التوصيات كان أهمها ضرورة استمرار المشافي الخاصة في تطبيق أبعاد الحوكمة، وكذلك ضرورة تدريب موظفي هذه المشافي على كيفية الاستفادة من أبعاد الحوكمة. هدفت هذه الدراسة إلى تعرُّف أثر الحوكمة المؤسسية في تحقيق الميزة التنافسية لدى المشافي الخاصة في مدينة عمان. تكوّن مجتمع الدراسة من سبع (7) مشافي خاصة من أصل (40) مشفى، وتكونت وحدة التحليل من مختلف المستويات الإدارية (مدير عام، نائب مدير عام، رؤساء الأقسام، الموظفين) حيث بلغ عددهم (240) موظفا، وكانت عينة وحدة التحليل (150) وقد تم توزيع (150) استبانة، وتم استرداد (125) وكان الصالح منها للاستخدام (121) استبانة. توصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج أهمها: وجود أثر ذي دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (α≤0.05) لتطبيق الحوكمة بأبعادها مجتمعة (الشفافية، العدالة، الاستقلالية) في الميزة التنافسية بأبعادها مجتمعة (التكلفة، الجودة، الإبداع) في المشافي الخاصة في مدينة عمان. وقد أوصت الدراسة بعدد من التوصيات كان أهمها ضرورة استمرار المشافي الخاصة في تطبيق أبعاد الحوكمة، وكذلك ضرورة تدريب موظفي هذه المشافي على كيفية الاستفادة من أبعاد الحوكمة. هدفت هذه الدراسة إلى تعرُّف أثر الحوكمة المؤسسية في تحقيق الميزة التنافسية لدى المشافي الخاصة في مدينة عمان. تكوّن مجتمع الدراسة من سبع (7) مشافي خاصة من أصل (40) مشفى، وتكونت وحدة التحليل من مختلف المستويات الإدارية (مدير عام، نائب مدير عام، رؤساء الأقسام، الموظفين) حيث بلغ عددهم (240) موظفا، وكانت عينة وحدة التحليل (150) وقد تم توزيع (150) استبانة، وتم استرداد (125) وكان الصالح منها للاستخدام (121) استبانة. توصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج أهمها: وجود أثر ذي دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (α≤0.05) لتطبيق الحوكمة بأبعادها مجتمعة (الشفافية، العدالة، الاستقلالية) في الميزة التنافسية بأبعادها مجتمعة (التكلفة، الجودة، الإبداع) في المشافي الخاصة في مدينة عمان. وقد أوصت الدراسة بعدد من التوصيات كان أهمها ضرورة استمرار المشافي الخاصة في تطبيق أبعاد الحوكمة، وكذلك ضرورة تدريب موظفي هذه المشافي على كيفية الاستفادة من أبعاد الحوكمة.
Purpose: This study aimed to identify the effect of applying "Organizational Justice" on "Organizational Reputation" from the perspective of workers in the pharmaceutical industry in Jordan. Methodology: The study population consisted of (51,000) workers in the pharmaceutical industry in Jordan, and the sampling and analysis unit consisted of administrative employees with different job titles, whose number was (11,555). Accordingly, a simple random sample of (387) employees was drawn. Findings: The study's findings showed that the aforementioned industry conducts significant "Organizational Justice", and a high level of "Organizational Reputation" for this sector from the point of view of its employees. The study also found that there is an effect of the practice of "Organizational Justice" on "Organizational Reputation" from the viewpoint of workers in the pharmaceutical industry in Jordan. Originality/value: This research examined the impact of "Organizational Justice" with its four types (Procedural, Evaluative, Moral, and Distributive) on "Organizational Reputation" in the pharmaceutical industry, as the four types of "Organizational Justice" had not been studied before. Each has been examined individually and how it affects "Organizational Reputation", which has enriched scientific research in this area.
All Rights Reseved © 2023 - Developed by: Prof. Mohammed M. Abu Shquier Editor: Ali Mayyas