كتابة النص: الأستاذ الدكتور يوسف أبو العدوس - جامعة جرش قراءة النص: الدكتور أحمد أبو دلو - جامعة اليرموك مونتاج وإخراج : الدكتور محمد أبوشقير، حمزة الناطور، علي ميّاس تصوير : الأستاذ أحمد الصمادي الإشراف العام: الأستاذ الدكتور يوسف أبو العدوس
فيديو بمناسبة الإسراء والمعراج - إحتفال كلية الشريعة بجامعة جرش 2019 - 1440
فيديو بمناسبة ذكرى المولد النبوي الشريف- مونتاج وإخراج الدكتور محمد أبوشقير- كلية تكنولوجيا المعلومات
التميز في مجالات التعليم والبحث العلمي، وخدمة المجتمع، والارتقاء لمصاف الجامعات المرموقة محليا واقليميا وعالميا.
المساهمة في بناء مجتمع المعرفة وتطوره من خلال إيجاد بيئة جامعية، وشراكة مجتمعية محفزة للابداع، وحرية الفكر والتعبير، ومواكبة التطورات التقنية في مجال التعليم، ومن ثم رفد المجتمع بما يحتاجه من موارد بشرية مؤهلة وملائمة لاحتياجات سوق العمل.
تلتزم الجامعة بترسيخ القيم الجوهرية التالية: الإلتزام الإجتماعي والأخلاقي، الإنتماء،العدالة والمساواة، الإبداع، الجودة والتميّز، الشفافية والمحاسبة، الحرية المنظبطة والمستقبلية.
د. عودة مصطفى علي بني أحمد
مكان وتاريخ الولادة : جرش -1976/11/2
عضو هيئة تدريس جامعة جرش / كلية العلوم التربوية
ت: 0776319310
الدكتوارة / مناهج وطرق تدريس التربية الاسلامية ، جامعة عمان العربية ، 2007، جيد جداً
ماجستير / التربية في الاسلام ، جامعة اليرموك ، 2003، جيد جداً
بكالوريوس / دعوة وأصول الدين ، جامعة البلقاء التطبيقية ، 2000، جيد
مدرس في وزارة التربية والتعليم منذ عام 2005 الى عام 2020 ، 15 سنه خبره
واعظ وخطيب في وزارة الأوقاف منذ عام 2006 الى - الان ، 14 سنة خبرة
عضو في الاصلاح والتوفيق الأسري في محكمة جرش الشرعية منذ عام 2016 الى عام 2020 ، 4 سنوات خبرة .
محاضر في دورة الاصلاح الأسري ، جامعة الزرقاء الأهلية ، اربعة شهور خبرة .
محكم للتلاوة وأحكام التجويد في مديرية تربية جرش وأقليم الشمال .
اجادة مهارة أستخدام الحاسوب .
مهارة الخطابة والحوار
The study aimed to reveal the inclusion degree of Islamic educational values in Islamic educationtextbooks for the higher primary stage in Jordan. The analytical descriptive approach wasemployed. To achieve the objectives of the study, a list consisting of educational Islamic valueswas structured as the study tool. The tool included three major fields: The ethical field, thedoctrinal field, and the social field. The tool was applied to the study sample, which consisted ofIslamic education textbooks for eighth, ninth, and tenth grades, in the higher primary stage inJordan. The study concluded the availability of Islamic educational values to varying degrees ineighth, ninth, and tenth grades Islamic education textbooks, where the field of (doctrinal values)ranked first, with a high percentage, and the field of (social values) ranked second, with amoderate percentage, and the field of (moral values) ranked third, with a low percentage.The study results revealed that the Islamic Education textbook for the ninth grade came in thefirst place, as the total number iterations of Islamic educational values in this book reached (307)iterations, and the Islamic education textbook for the tenth grade came in the second place, as thetotal iterations of Islamic educational values reached (194) iterations. Regarding Islamiceducation textbook for the eighth grade ranked third, with a total (183) repetition. Based on that,the study recommended that those in charge of developing Islamic education curricula shouldbenefit from the analysis results by increasing lessons and topics that develop different Islamiceducational values.Keywords: Islamic educational, values, textbooks, primary, basic stage.
The study aimed to build an integrative curriculum for the Arabic language and Islamic education in the light of Surat Azz-ukhruf, and its role in providing learners with integrative skills, such as reading, writing, recitation, enlightened thinking, and communication with others, and the study used the descriptive analytical approach, and the study reached the elements of the integrative curriculum in the light of Surat Azz-ukhruf, including: Objectives at its three levels: general educational, cognitive, and behavioral. This is achieved through its logical, psychological, vertical and horizontal organization, one of its principles is: Moving from the known to the unknown, moving from simple to complex, moving experience from the past to the present and moving from the easy to the difficult, and its elements are activities, means, teaching methods, teacher and learner, and the learner has basic needs, including: innate, mental, psychological and social, and the last elements of the curriculum is calendar, and the foundations of building the integrative curriculum in the light of Surat Azz-ukhruf. the cognitive, social, philosophical and psychological basis, and the study reached the construction of a proposed perception of an integrative curriculum for the Arabic language and Islamic education in the light of Surat Azz-ukhruf.Keywords: Integrative curriculum, Arabic language, Islamic education, Surat Azz-ukhruf
This study aimed at investigating the availability of criticalthinking skills in the Arabic language and Islamic educationtextbooks depending on their teachers’ point of view inJerash Governorate. The researchers have used thefunctional analytical approach. They prepared aquestionnaire that consisted of 36 paragraphs which havetargeted four skills, and the sample consisted of 97 femaleteachers. After finding the arithmetic mean and thestandard deviation of the four skills, the results revealed thatthe targeted skills are highly present in the Arabic languageand Islamic education textbooks according to their teachers’point of view. Accordingly, the researchers recommendedconducting more studies that investigate critical thinking,and training the teachers to teach it, as well as to involveteachers in the process of composing school textbooks.Keywords: critical thinking skills, the Arabic language andIslamic education, the first three grades
0
The objective of this research was to investigate the concept of taste sense and its educational implications in Islamic education. It also examined the importance of the sense of taste as a tool and method of learning, teaching, and upbringing. The study employed a descriptive approach, specifically content analysis. The findings revealed that the references to taste sense and its terminology in the context of the Quran were repeated (63) times, using various verb forms. The term "flavor" was more prevalent in verses related to punishment compared to other verses. It was also frequently found in the Meccan Surahs, which specifically addressed those who denied resurrection. The term "flavor" was used in relation to food and drink in three verses. Certain Islamic factions believe that true understanding can be acquired through taste rather than intellect. The study recommended incorporating the sense of taste in the process of learning.Keywords: Sense of Taste, Learning and Teaching, Islamic Education
هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن درجة التزام طلبة الدراسات العليا في جامعة جرش بمبادئ التربية الإسلامية والإجتماعية من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس، ولتحقيق هدف الدراسة اتبع الباحثين المنهج الوصفي المسحي من خلال تطبيق أداة الدراسة والتي كانت عبارة عن استبانة مكونة من(20) فقرة على أفراد عينة الدراسة البالغ عددهم(40)عضو هيئة تدريس،وقد أظهرت نتائج الدراسة أن درجة التزام طلبة الدراسات العليا بمبادئ التربية الإسلامية والإجتماعية من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس في جامعة جرش جاءت مرتفعة، كما أظهرت الدراسة عدم وجود فروق في تقديرات أفراد عينة الدراسة لدرجة التزام طلبة الدراسات العليا بمبادئ التربية الإسلامية والإجتماعية من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس حسب متغيري( الجنس، والكلية)، وقد أوصت الدراسة تضمين مبادئ التربية الإسلامية والإجتماعية من قبل أعضاء هيئة التدريس في مساقاتهم التي يقومون بتدريسها لطلبة الدراسات العليا، حتى يتم ممارسة هذه المبادئ عملياً من قبل الطلبة. الكلمات المفتاحية:طلبة الدراسات العليا، مبادئ التربية الإسلامية والإجتماعية،جامعة جرش،أعضاءهيئة التدريس
This study aimed to show the effect of field practical education on the level of self-efficacy in teaching lslamic education and Arabic language among female class teacher students at jerash University
تهدف هذه الدراسة إلى تقييم جودة البرامج الأكاديمية في جامعة جرش من وجهة نظر الطلبة
تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على الصفات والسمات التي يجب أن تتوفر في أعضاء مكاتب الإصلاح الأسري العاملين في المحاكم الشرعية في الأردن من المنظور التربوي الإسلامي
كتاب : " حوداث المرور أسبابها وعلاجها من منظور تربوي اسلامي "
كتاب : " علاقة التربية الاسلامية بالتفكير التأملي "
بحث بعنوان : " أسباب الحوادث المورورية وعلاجها من منظور تربوي اسلامي "
بحث بعنوان : " التحديات التي تواجه معلمي التربية الإسلامية في الأردن في ظل جائحة كورونا"
بحث بعنوان : " درجة ممارسة معلمات رياض الأطفال للأساليب النبوية في معاملة الأطفال من وجهة نظر مديرات الروضات في محافظة جرش "
بحث بعنوان : " أسباب المشكلات والخلافات الأسرية بين الزوجين من وجهة نظر أعضاء مكاتب الإصلاح الأسري في المحاكم الشرعية في الأردن "
بحث بعنوان : " تقييم جودة البرامج الأكاديمية في كلية العلوم التربوية بجامعة جرش من وجهة نظر الطلبة "
بحث بعنوان: " الصفات والسمات التي يجب توافراها في أعضاء مكاتب الإصلاح الأسري في المحاكم الشرعية في الأردن من منظور تربوي إسلامي "
بحث بعنوان : " درجة التزام طلبة الدراسات العليا في جامعة جرش بمبادئ التربية الإسلامية والأجتماعية من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس "
بحث بعنوان : " درجة توافر مهارات التفكير الناقد في كتابي اللغة العربية والتربية الإسلامية للصف الثالث الأساسي من وجهة نظر معلماتهم في محافظة جرش "
بحث بعنوان : " منهج التربية الإسلامية في تربية ورعاية الموهوبين في ظل جائحة كورونا "
بحث منشور سكوبس : " THE DEGREE OF NATHIONALL AND ETHICAL VALUES AVAILABILITY IN THE TWO TEXTBOOKS OF ISLAMIC EDUCATION ARABIC LANGUAGE FOR THE FIRST THREE GRADES - TEACHERS PERSPECTIVE - JARASH PROVINCE
بحث منشور سكوبس : " The Degree of National and Ethical Values Availability in the Two Textbooks of lslamic Education and Arabic Language for the First Three Grades-Teachers perspective-Jarash province
بحث منشور سكوبس : "
The Degree to Which
public Secondary School principals practice E-leadership in Jerash Governorate in Light of the Corona pandemic from the point of View of Islamic Education and Arabic Language Teachers
The Degree of Effectiveness of E-Learning in the Attainment of Female Classroom Teachers’ Students in the Course of Dogma and Hadith and their Teaching Methods in the Faculty of Educational Sciences at Jerash University from the Female Students’ Point of View
Employing Taste Sense in Learning Teaching and
Islamic Education
Organizational Structure for The Construction of the Integrative Curriculum for Researchers of the Arabic Language and Islamic Education in Light of Surah Azz-ukhruf
الساعات المكتبية : ( الأحد والاثنين : 8-3) عن طريق المنصة
( الثلاثاء : 8- 1) بالمكتب
(الأربعاء : 8- 1) بالمكتب
تقوم فلسفة هذا المساق على تعزيز مهارات الطلبة في اللغة العربية من المنظورين الاستقبالي والانتاجي القراءة والكتابة والاستماع والتحدث (أو التعبير) ، تقدم هذه المهارات عبر دراسة نصوص شعرية ونثرية والوقوف على أبرز الأساليب اللغوية والصرفية والأدبية والنقدية بما يعزز لغة الطالب وينميها .
https://chat.whatsapp.com/LKR2UUUciOEHZezP4V69p6
وصف المساق
All Rights Reseved © 2025 - Developed by: Prof. Mohammed M. Abu Shquier Editor: Ali Zreqat