الدكتور احمد الرحيل- استاذ مساعد في جامعة جرش الأهلية- كلية العلوم التربوية- قسم الدبلوم العالي في الادارة التربوية.
خبرة في التدريس الجامعي تزيد عن عشر سنوات- بالاضافة الى تقديم العديد من الدورات التدريبية في مجال تطوير الذات -التنمية البشرية-.
1- بكالوريس شريعة اسلامية - جامعة جرش الاهلية- 1999م- تقدير جيد جداً.
2- ماجستير أصول التربية - جامعة اليرموك - 2003م- تقدير جيد جداً.
3- دكتوراه أصول التربية- جامعة اليرموك - 2010م- تقدير جيد جداً.
1- خبرة سنتان (2010/09/25- 2012/6/11) في السنة التحضيرية بجامعة الملك سعود-المملكة العربية السعودية- ضمن مشروع شركة خبراء التربية للتعليم والتدريب.
2- خبرة ثمان سنوات ( 2012/9/21- 2020/9/20) في السنة التحضيرية بمدينة الامير سلطان الطبية العسكرية- المملكة العربية العربية السعودية.
3- المرشد الأكاديمي لطلبة السنة التحضيرية بمدينة الامير سلطان الطبية العسكرية.
4- مدرب في التطوير الاداري لمنسوبي مدينة الامير سلطان الطبية العسكرية.
5- استاذ مساعد بجامعة جرش الاهلية- كلية العلوم التربوية- الدبلوم العالي في الالدراة التربوية منذ تاريخ ( 2020/10/1- لغاية الان).
6- مهارة الخطابة.
7- مهارة الاتصال والعمل مع الاخرين
8- مهارة إدارة ضغوط العمل.
This paper develops proposed vision for enhancing psychological capital management as a gateway to achievingcompetitive advantage in Arab universities. The descriptive approach and prospective analysis approach are used toachieve the research objectives. The questionnaire is used as a research instrument. The research sample consists of (513)faculty members randomly selected and 199 experts selected using the stratified purposeful sampling method. The findingsindicate that the overall mean of the reality of availability of psychological capital is (3.49) with a medium degree for alldimensions, as the highest dimension is resilience with (3.56) while the lowest dimension is hope with (3.43). The resultsalso show there is a consensus among experts on the mechanisms for enhancing the management of psychological capitalin Arab universities, as all dimensions achieve a high degree, as follows: hope (4.94), self-efficacy (4.87), self-resilience(4.86), and optimism (4.85). Given these results, the research develops a vision to enhance the management ofpsychological capital in Arab universities as a gateway to achieving competitive advantage including its objectives, startingpoints, elements, implementation requirements, implementation stages, those responsible for implementing the proposedvision, and obstacles to its implementation and methods to overcome
The study aimed to measure the pros and cons of e-learning in private universities in northern Jordan from the point of graduate students in the College of Educational Sciences . The sample of the study consisted of (169) graduate students in the College of Educational Sciences in the private universities in the north of Jordan.
The current study aimed to identify the degree of compatibility of study plans with teaching strategies applied in the distance learning system from the point of view of Master’s Students in the Faculty of Educational Sciences at JARASH University. Master’s degree in the Faculty of Educational Sciences at the University of JARASH, and the results of the study concluded that the average total score for the answers of the study sample on the degree of compatibility of study plans with the teaching strategies applied in the distance learning system came average with an arithmetic mean (3.21) and a medium score, and the results of the study proved the existence of significant differences Statistical significance in the degree of compatibility of study plans with teaching strategies applied in the distance learning system from the point of view of the students of the Faculty of Educational Sciences at the University of JARASH according to the study variables (scholastic level, specialization) and in light of the results of the study, the study recommended directing university professors to ensure the compatibility of study plans With distance teaching strategies and adding courses to the educational faculties’ plans that deal with teaching strategies that are compatible with the distance education system.
هدفت الدراسة الى معرفة تحديات تطبيق التعليم المدمج في كلية العلوم التربوية في جامعة جرش من وجهة نظر أعضاء الهيئة التدريسية، واستخدم الباحث المنهج الوصفي من خلال تطبيق أداة الدراسة الاسستبانة على عينة تكونت من (25) من الاساتذة الجامعيين في كلية العلوم التربوية في جامعة جرش، وتوصلت نتائج الدراسة الى أنّ المتوسط الحسابي الكلي لإجابات عينة الدراسة على أداة الدراسة بلغ(3.15) وانحراف معياري كلي (1.19)، ويدل ذلك على أنّ كافة فقرات الدراسة اعتبرت تحديات تطبيق التعليم المدمج بدرجة متوسطة، كما بينت نتائج الدراسة وجود فروق ذات دلالة إحصائية في وجهات نظر أفراد عينة الدراسة (تبعاً لمتغيرات الدراسة محور(محور تحديات التقييم والقياس ومحور التحديات الادارية)، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في وجهات نظر أفراد عينة الدراسة تبعاً (لمحور التحديات التقنية)، وفي ضوء النتائج أوصت الدراسة بضرورة تشكيل قريق تربوي يشارك التقنيين في إدارة التعليم المدمج داخل كلية العلوم التربوية، إذ أن العلوم التربوية تتضمن علوم إنسانية واجتماعية من الصعب صقلها في قالب الكتروني من قبل التقنيين بشكل منفرد، وإعادة النظر في طرق التقييم والاختبارات في التعليم المدمج من خلال تشكيل فريق تربوي يدرس وبطريقة البحث العلمي أنواع الاختبارات وطرق القياس والتقويم وأثرها على تحصيل الطلبة
1- المؤتمر الاول لكلية التربية، (2007م)، جامعة جرش الاهلية.
الساعات المكتبية:
يوم الثلاثاء: من الساعة (8:00- 12:00)
المادة | الوقت | اليوم | |
تصميم وانتاج وسائل تعليمية | 8:00-9:30 | الاحد والاثنين | |
طرائق التدريس للصفوف الثلاث الاولى | 9:30:11:30 |
|
|
تصميم التدريس | 2:00-3:30 | الاحد والاثنين | |
تصميم وانتاج وسائل تعليمية | 11:30-12:30 | الاثنين والاربعاء |
All Rights Reseved © 2025 - Developed by: Prof. Mohammed M. Abu Shquier Editor: Ali Zreqat