كتابة النص: الأستاذ الدكتور يوسف أبو العدوس - جامعة جرش قراءة النص: الدكتور أحمد أبو دلو - جامعة اليرموك مونتاج وإخراج : الدكتور محمد أبوشقير، حمزة الناطور، علي ميّاس تصوير : الأستاذ أحمد الصمادي الإشراف العام: الأستاذ الدكتور يوسف أبو العدوس
فيديو بمناسبة الإسراء والمعراج - إحتفال كلية الشريعة بجامعة جرش 2019 - 1440
فيديو بمناسبة ذكرى المولد النبوي الشريف- مونتاج وإخراج الدكتور محمد أبوشقير- كلية تكنولوجيا المعلومات
التميز في مجالات التعليم والبحث العلمي، وخدمة المجتمع، والارتقاء لمصاف الجامعات المرموقة محليا واقليميا وعالميا.
المساهمة في بناء مجتمع المعرفة وتطوره من خلال إيجاد بيئة جامعية، وشراكة مجتمعية محفزة للابداع، وحرية الفكر والتعبير، ومواكبة التطورات التقنية في مجال التعليم، ومن ثم رفد المجتمع بما يحتاجه من موارد بشرية مؤهلة وملائمة لاحتياجات سوق العمل.
تلتزم الجامعة بترسيخ القيم الجوهرية التالية: الإلتزام الإجتماعي والأخلاقي، الإنتماء،العدالة والمساواة، الإبداع، الجودة والتميّز، الشفافية والمحاسبة، الحرية المنظبطة والمستقبلية.
- الثانوية العامة- الأردن - تقدير ممتاز، 2013
- بكالوريوس في التربية الخاصة- تقدير ممتاز- جامعة ال البيت، 2017
- ماجستير في التربية الخاصة- تقدير جيّد جداً – جامعة اليرموك، 2019
- دكتوراه في التربية الخاصة- تقدير ممتاز – الجامعة الأردنية، 2023
- معلم (صعوبات التعلم) في وزارة التربية والتعليم 2017
- اختصاصي ومعلم في مركز الأوج للتوحد والتربية الخاصة 2017- 2019
- معلم ظل للطلبة ذوي الإعاقة والمتسربين في منظمة ميرسي كورب 2019- 2020
- مساعد عضو هيئة تدريس في الجامعة الأردنية 2021
- معلم - مشرف غرفة مصادر تعلم- وزارة التربية والتعليم 2021-2024
- أستاذ مساعد- جامعة جرش 2024
هدفت الدراسة إلى معرفة مستوى اتجاهات الوالدين نحو أبنائهم من ذوي الإعاقة العقلية، وتحديد مستوى السلوكات العدوانية للأبناء من ذوي الإعاقة العقلية، في ضوء بعض المتغيرات. وهدفت الدراسة إلى قياس القدرة التنبؤية للسلوكات العدوانية للأبناء من ذوي الإعاقة العقلية وعلاقتها بالاتجاهات الوالدية. تكونت عينة الدراسة من (125) من آباء وأمهات الأطفال ذوي الإعاقات العقلية (البسيطة، والمتوسطة، والشديدة). ولتحقيق أهداف الدراسة قام الباحث ببناء مقياسي الاتجاهات الوالدية، ومقياس السلوكات العدوانية، وذلك بعد الرجوع إلى عدّة دراسات ومراجع ذات علاقة؛ وقد تم التأكد من دلالات الصدق والثبات لمقياسي الدراسة. أظهرت نتائج الدراسة أن مستوى اتجاهات الوالدين تجاه أبنائهم ذوي الإعاقة العقلية جاءت بدرجة متوسطة، وأظهرت النتائج وجود فروق دالّة إحصائيًا في مستوى اتجاهات الوالدين تعزى لمتغيرات الجنس، ومستوى شدّة الإعاقة. وأشارت النتائج أنّ مستوى السلوكات العدوانية للأبناء ذوي الإعاقة العقلية جاءت بدرجة متوسطة؛ كما أظهرت النتائج وجود فروق دالّة إحصائيًا في مستوى السلوكات العدوانية تعزى لمتغيرات جنس الابن ذوي الإعاقة، ومستوى شدّة الإعاقة؛ وأخيرًا أظهرت نتائج الدراسة أن متغيرات الاتجاهات الوالدية الداخلة في التنبؤ بالسلوكات العدوانية تمثّلت بمجال القسوة وكانت بدرجة كبيرة، يليها مجالا التذبذب والرفض
0
The study aimed to know the level of executive functions among students with hearing disabilities in Jordan in the light of some variables. The study population consisted of all students with hearing disabilities (deaf and hard of hearing) enrolled in schools and private centers for the age groups (6-11) years in Jordan. The study sample consisted of (100) male and female students with hearing disabilities (deaf and hard of hearing), who were chosen randomly. The researchers used the Executive Functions Scale for the purposes of achieving the objectives of the study in its developed version (BREF2), which is a batteryshaped scale for evaluating behavior filled by teachers. The results of the study showed that the level of deficiencies in the executive functions was relatively high on the total score, and the highest was in the field of behavior control and the lowest was in the field of regulation. The results showed that the percentage of the level of executive functions was higher among males, and the percentage of the hearing impaired was higher than the deaf, and the percentage of communication in sign language was higher than the total communication, and the audible spoken speech, and the results showed that there were no statistically significant differences for all areas of executive functions except The domains of self-control and flexibility of movement were to a greater degree for males, and there were no differences in the domains on the executive functions scale due to the type of disability, or the method of communication. The results showed - as well - that there were differences on the executive functions scale on the scale as a whole, and it was to a greater degree for males, and there were no differences due to the type of disability, or the method of communication. The researchers recommended conducting studies on teachers' knowledge of executive functions and conducting training programs based on executive functions to address the behavioral problems of people with hearing disabilities.
Objectives: This study aims to reveal the level of metacognitive thinking and life skills. It also aims to know the predictive relationship of the level of metacognitive thinking on life skills among students at Al Al-Bayt University in Jordan. Methods: This study used the predictive correlational approach due to its suitability to the subject of the study. To collect data, the Metacognitive Thinking Scale and the Life Skills Scale were used after confirming their psychometric properties, which were built by the researchers. The study sample consisted of (105) male and female students studying the course of teaching thinking at Al Al-Bayt University, who were selected by chosen purposive method. Results: The results of the study showed high level in metacognitive thinking and its fields, and high level - also - in life skills and their fields. The field of planning and organization in metacognitive thinking explained (5.1%) of the variance explained by life skills. Conclusions: The study recommended the necessity of investing in the level of metacognitive thinking and life skills among students to reach a state of psychological, academic, and social adaptation, and integrating them into curricular and co-curricular activities designed for this purpose.
All Rights Reseved © 2025 - Developed by: Prof. Mohammed M. Abu Shquier Editor: Ali Zreqat