كتابة النص: الأستاذ الدكتور يوسف أبو العدوس - جامعة جرش قراءة النص: الدكتور أحمد أبو دلو - جامعة اليرموك مونتاج وإخراج : الدكتور محمد أبوشقير، حمزة الناطور، علي ميّاس تصوير : الأستاذ أحمد الصمادي الإشراف العام: الأستاذ الدكتور يوسف أبو العدوس
فيديو بمناسبة الإسراء والمعراج - إحتفال كلية الشريعة بجامعة جرش 2019 - 1440
فيديو بمناسبة ذكرى المولد النبوي الشريف- مونتاج وإخراج الدكتور محمد أبوشقير- كلية تكنولوجيا المعلومات
التميز في مجالات التعليم والبحث العلمي، وخدمة المجتمع، والارتقاء لمصاف الجامعات المرموقة محليا واقليميا وعالميا.
المساهمة في بناء مجتمع المعرفة وتطوره من خلال إيجاد بيئة جامعية، وشراكة مجتمعية محفزة للابداع، وحرية الفكر والتعبير، ومواكبة التطورات التقنية في مجال التعليم، ومن ثم رفد المجتمع بما يحتاجه من موارد بشرية مؤهلة وملائمة لاحتياجات سوق العمل.
تلتزم الجامعة بترسيخ القيم الجوهرية التالية: الإلتزام الإجتماعي والأخلاقي، الإنتماء،العدالة والمساواة، الإبداع، الجودة والتميّز، الشفافية والمحاسبة، الحرية المنظبطة والمستقبلية.
استاذ مساعد بقسم الادارة التربوية بجامعة جرش /كلية العلوم التربوية
Name : Osama Adel Yahea Hassonah
الاسم : أسامــه عادل يحيــى حسونــــة
ID No : 9851032264
الرقم الوطني: 9851032264
Nationality : Jordanian
الجنسية : أردنية
Date of Birth : 15/03/1985
تاريخ الميلاد :15/3/1985
Place of Birth : Al-balqa
مكان الميلاد : البلقاء
Marital status : married
الحالة الاجتماعية : متزوج
Location : Al-Balqa' –AL-SALT
مكان الإقامة : البلقاء- السلط
Mobile : 00962799193013
Latest mobile number : 00962799220673
رقم الهاتف : 0096799193013
رقم هاتف أخر : 00962799220673
E-mail : osahassonah@yahoo.com
osa.hassonah@hotmail.com
Education: :المؤهلات العلمية
Name of University :Al- Yarmok University
اسم الجامعة :جامعة اليرموك
Major : Educational Administration
التخصص : دكتوراه إدارة تربوية
Grade :Very Good
التقدير : جيد جداً
Year of graduation :2012
سنة التخرج : 2012
اسم الجامعة :جامعة الشرق الأوسط للدراسات العليا
Major: Educational Administration and Leadership
التخصص : ماجستير إدارة وقيادة تربوية
Year of graduation :2009
سنة التخرج : 2009
Name of University : University of Jordan
اسم الجامعة :الجامعة الأردنية
Major : Physical Education
التخصص : بكالوريوس تربية رياضية
Grade : Good
التقدير : جيد
Year of graduation :2007
سنة التخرج : 2007
هدفت الدراسة إلى التعرف على درجة التزام الإدارات الجامعية بتطبيق القوانين المتعلقة بالعنفالجامعي من وجهة نظر رؤساء الأقسام وعمداء الکليات في الجامعات الأردنية. وقد تکون مجتمع الدراسة من جميع القادة الأکاديميين في جامعة اليرموک والجامعة الأردنية والجامعة الهاشمية وهم العمداء ورؤساء الأقسام؛ وتم اختيار عينة الدراسة بالطريقة الطبقية العشوائية بالنسبة لرؤساء الأقسام وعمداء الکليات والتي تکونت من (116) عميد ورئيس قسم من الجامعات الثلاث، والتي تم معاينتها في العام الجامعي 2013/2014م. تم تصميم استبانه لجمع المعلومات المتعلقة بمتغيرات الدراسة المختلفة، ولتحليل بيانات الدراسة تم حساب المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية، وأظهرت نتائج الدراسة بأن درجة التزام الإدارات الجامعية بتطبيق القوانين المتعلقة بالعنف الجامعي من وجهة نظر رؤساء الأقسام وعمداء الکليات في الجامعات الأردنية کانت متوسطة بشکل عام، ولکل مجال من مجالات الأداة. وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لأثر الجنس، والمسمى الوظيفي، والرتبة الأکاديمية.
This study aimed at finding out the level of organizational inconsistency prevailing in Jordanian private universities in the capital Amman governorate and its relation to productivity. The descriptive correlational methodology was used in this study. The study sample consisted of (224) members of the administrative and teaching staff. They were chosen by using a random method, from the Jordanian private universities in Amman. The questionnaire was used as a tool to collect the study data. The study reached the following results: (a) The level of organizational inconsistency prevailing in Jordanian private universities in the capital Amman governorate was low, (b) The level of productivity in Jordanian private universities in the capital Amman governorate was high, (c) There was a positive significant relationship at (α = 0.05) between the level of organizational inconsistency and the level of productivity in Jordanian private universities in the capital Amman governorate. In light of the results, the researcher recommended the following: (1) The need to examine the reasons that lead to the occurrence of organizational inconsistency between university employees and find appropriate solutions to manage it, (2) The need for Jordanian private universities to pay attention to the level of job satisfaction among employees through achieving justice, transparency, self – respect and establishing trust among employees.
school principals in Madaba Governorate from the teachers' point of view, according to the variables of gender, experience and educational qualification. The descriptive survey methodology was used. The study sample consisted of (302) male and female teachers. To achieve the objectives of the study, a questionnaire was developed, which consisted of job performance items consisting of (21) items. Its validity and reliability were verified. The results showed that the level of managerial job performance was medium, and there were statistically significant differences in the estimates of the study sample according to the variables of sex in favor of males, and according to the educational qualification variable in favor of graduate studies, and there were no differences according to the experience variable.
This study aimed to identify the level of job performance of secondary school principals in Madaba Governorate from the teachers' point of view, according to the variables of gender, experience and educational qualification. The descriptive survey methodology was used. The study sample consisted of (302) male and female teachers. To achieve the objectives of the study, a questionnaire was developed, which consisted of job performance items consisting of (21) items. Its validity and reliability were verified. The results showed that the level of managerial job performance was medium, and there were statistically significant differences in the estimates of the study sample according to the variables of sex in favor of males, and according to the educational qualification variable in favor of graduate studies, and there were no differences according to the experience variable.
The study aimed to identify the degree of practice authentic leadership through the theory of administrative excellence among academic leaders in Private Jordanian universities from the viewpoint of faculty members. The descriptive survey approach was used through the development of a questionnaire consisting of (27) items distributed to four areas: internal moral perspective, balanced treatment, transparency of relationships, and self-awareness, after its validity and reliability have been confirmed, the study sample consisted of (255) members chosen by the simple random method. The results of the questions showed that the degree of practicing authentic leadership through the theory of administrative excellence among academic leaders was moderate and showed that there were statistically significant differences at the significance level (α= 0.05) between the arithmetic averages of the degree of practicing authoritative leadership through the theory of administrative excellence on the variable (sex, academic rank, number of years of experience, college). The study recommended raising awareness of the concept of authoritative leadership through holding training courses.
The study aimed to identify the level of organizational Confidence among faculty members in Jordanian universities from their point of view, in addition to knowing the effect of the variables (gender, university, academic rank) on the estimates of the study sample for that level. The analytical descriptive approach was used, as the study sample consisted of (520) faculty members, who were chosen in a stratified random way from the study population of (2580) faculty members, and the questionnaire was used as a tool to collect the necessary data to achieve the objectives of the study. The results of the study showed that the estimates of the members of the study sample for the level of organizational confidence among faculty members were large, and that there were no statistically significant differences in the estimates of the study sample of the level of organizational confidence among faculty members attribute to the study variables. The study recommended many recommendations, including: continuing the interest of universities in the faculty member as he is the one who directs the university process, influences the souls of students, works to graduate generations qualified to work in the local community, and enhances the value of organizational trust in universities as it is an important element in achieving their goals, in addition to Study the possible mistakes made by universities in dealing with faculty members, and that this dealing must be based on justice and equality among all without discrimination.
أبو طربوش، تماضر وحسونة، أسامه (2017). دور مديري المدارس الثانويّة الحكوميّة في تنمية الأمن الفكريّ لدى الطلبّة من وجهة نظر معلميهم، المؤتمرالعلمي الدولي الرابع لكلية العلوم التربوية والنفسية، "رؤية استشرافية للتربية والتعليم في ضوء التحديات التكنولوجية والثورة المعلوماتية"، جامعة عمان العربية، الأردن.
الحيارى، فاتن وحسونة، أسامه (2017). درجة ممارسة مديري المدارس الأساسية الحكومية للصحة التنظيمية وعلاقتها بدافعية الانجاز لدى معلميهم، "رؤية استشرافية للتربية والتعليم في ضوء التحديات التكنولوجية والثورة المعلوماتية"، جامعة عمان العربية، الأردن.
البطيخي، نهاد وحسونة، أسامه (2013). "دور "مفهوم الرياضة للجميع" في تعزيز أهداف المدرسة المجتمعية من وجهة نظر مديري المدراس الحكومية والخاصة في الأردن"، المؤتمر الدولي الخامس " الثقافة الرياضية...بين الواقع والطموح" جامعة اليرموك.
حسونة، اسامه ومقابلة، منصور (2013). درجة توظيف الإدارة الالكترونية بإدارة الأزمات الرياضية من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس، المؤتمر العلمي الخامس للإبداع الرياضي لكليات التربية الرياضية بالجامعات الأردنية، المجلد الأول، 3-4/7/2013.
حسونة، أسامه والحياصات، مالك وعربيات، دانية (2013). دور أنشطة إدارة كلية التربية الرياضية بتنمية القدرات الحركية لدى طلبتها بالجامعة الأردنية، المؤتمر العلمي الخامس للإبداع الرياضي لكليات التربية الرياضية بالجامعات الأردنية، المجلد الثاني، 3-4/7/2013.
البطيخي، نهاد وحسونة، أسامه (2013). الإبداع الإداري بإدارة الصراع الإيجابي وعلاقته بتحقيق الإنجازات من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس في كلية التربية الرياضية، المؤتمر العلمي الخامس للإبداع الرياضي لكليات التربية الرياضية بالجامعات الأردنية، المجلد الأول، 3-4/7/2013.
البطيخي، نهاد وحسونة، أسامه (2013). رؤية الإدارة الجامعية بطرح مساق "الرياضة والصحة" في الجامعة الأردنية وعلاقته بالوعي الرياضي الصحي للطلبة من وجهة نظر الطلبة أنفسهم، المؤتمر السادس للبحث العلمي في الأردن/23/11/2013، الجمعية الأردنية للبحث العلمي.
اسم عضو هيئة التدريس: الدكتور أسامه عادل حسونة
القسم الأكاديمي: دبلوم عالي في الادارة التربوية
السنــــة الدراسيـة: 2024-2025
الفصـــل الدراســـي:الثاني
الساعات المكتبيةOffice Hours
Day
اليوم
Time
الوقت
الثلاثاء
9:00 -2:00
الأربعاء
2:00-9:00
الجـــدول الدراسي Lecturing Schedul
Module Title
اسم المادة
Lecture Time
وقت المحاضرة
Lecture Room
رقم القاعة
السبت
اساسيات الادارة المدرسية
9-12
311
استخدام الحاسوب في الإدارة التربوية
3-6
312
أساسيات التخطيط التربوي
12-3
All Rights Reseved © 2025 - Developed by: Prof. Mohammed M. Abu Shquier Editor: Ali Zreqat