كتابة النص: الأستاذ الدكتور يوسف أبو العدوس - جامعة جرش قراءة النص: الدكتور أحمد أبو دلو - جامعة اليرموك مونتاج وإخراج : الدكتور محمد أبوشقير، حمزة الناطور، علي ميّاس تصوير : الأستاذ أحمد الصمادي الإشراف العام: الأستاذ الدكتور يوسف أبو العدوس
فيديو بمناسبة الإسراء والمعراج - إحتفال كلية الشريعة بجامعة جرش 2019 - 1440
فيديو بمناسبة ذكرى المولد النبوي الشريف- مونتاج وإخراج الدكتور محمد أبوشقير- كلية تكنولوجيا المعلومات
التميز في مجالات التعليم والبحث العلمي، وخدمة المجتمع، والارتقاء لمصاف الجامعات المرموقة محليا واقليميا وعالميا.
المساهمة في بناء مجتمع المعرفة وتطوره من خلال إيجاد بيئة جامعية، وشراكة مجتمعية محفزة للابداع، وحرية الفكر والتعبير، ومواكبة التطورات التقنية في مجال التعليم، ومن ثم رفد المجتمع بما يحتاجه من موارد بشرية مؤهلة وملائمة لاحتياجات سوق العمل.
تلتزم الجامعة بترسيخ القيم الجوهرية التالية: الإلتزام الإجتماعي والأخلاقي، الإنتماء،العدالة والمساواة، الإبداع، الجودة والتميّز، الشفافية والمحاسبة، الحرية المنظبطة والمستقبلية.
سيرة ذاتية وعلمية موجزة
الدكتور فؤاد عبد المطلب
الشهادات العلمية
الخبرات العملية:
The Benedictine abbot Peter the Venerable started an effort to study the Holy Quran in the years 1141 and 1142 when he was staying at the Abbey of Cluny. Robert of Ketton was one of the groups he assembled to translate the Islamic scripture. The goal of this campaign was to introduce Islam, which by that time had become a significant political force, to Western Christians. The ultimate objective was to aid missionaries who were trying to convert the people in areas that Christians had recaptured. Based on predetermined goals and duties, the translation was pursued. This essay seeks to shed light on the details of this translation, one of the first in Europe, which was done by individuals with little to no knowledge of Islam, misinterpreting the identities and attitudes of its adherents and acting on false ideological assumptions in order to further their own and their sponsors’ goals. A descriptive critical review is used in this work to illuminate the historical background that contributes to the understanding of the underlying problem. We take into account several viewpoints, most notably James Kritzeck’s, whose critiques aid in clarifying the translation process, and strive to reach a fair conclusion regarding it. Analyzing the translation alone, from a linguistic and cultural perspective, is another important consideration. By providing a critical-historical analysis of the setting, this initiative hopes to make translators and other interested parties aware of the project’s limitations. We defer verification and responses to subject-matter specialists since understanding the goals of this complex endeavor takes specialized knowledge, sufficient time, and consistent effort.
This article examines the portrayal of Islam and Muslim women in Renaissance England by considering the historical framework and the changes in the attitudes towards Islam at that time. It contends that Renaissance drama has presented Islam as the Other and the Muslim world as antithetical to Christendom. This article examines two specific Muslim women characters in two early English plays, Queen Tota in Thomas Heywood's The Fair Maid of the West Parts I and II, and the Turkish queen in George Peele's The Battle of Alcazar. The work relies on the ideas of several critics, historians and theorists in its analysis of these dramatic works. The two texts are read from a New Historicist perspective. Historical, socio-political and economic factors prevalent during the time are brought back to life and the plays will be explored in light of these.
This article analyzes the poetry of Russian poet Vladimir Mayakovski (1893-1930), renowned as a main figure of the Russian Futurist movement. The study first introduces the futurist movement in literature that took place at the beginning of the twentieth century and locates it within formalist theory. Then, it dwells upon the characteristics of futurist poetry since this was the genre the futurists were mostly concerned with. The study moves towards its main objective by examining two characteristic poems, Morning (1912) and A Skyscraper Dissected (1929), bearing in mind the theme of urbanism which is common in the futurist literary movement. This analysis attempts to prove that Mayakovski used the theme of urbanism to criticize modern city life, unlike other futurists who used this theme to glorify it. The study will also look at an important aspect of Mayakovski’s poem About This in which he imagines life in the future. To carry out this thematic study, a critically analytical and descriptive method is used
يهدفُ هذا البحثُ إلى مناقشةٍ في الممارسةِ النقديةِ العربيةِ التي كانتْ تميلُ في العقودِ الماضيةِ نحوَ تعرُّفِ الأفكارِ النقديةِ والنظريةِ العالميةِ الحديثةِ، وتطبيقاتِها في دراسةِ النصوصِ الأدبية، وذلكَ بغيةَ تقديمِ بعضِ العونِ في الاطلاعِ على ما يقدمُه من جهةٍ باحثونَ في الدراسةِ الأدبيةِ، والنظريةِ، والنقدِ؛ بعامةٍ، وجعلِ هذه الممارسةِ قادرةً على إبرازِ خصوصيتِها في أثناءِ التعاملِ مع النصوصِ الأدبيةِ العربيةِ من جهةٍ أُخرى، وقد اشتملَ البحثُ على مقدماتٍ ومداخلَ وتعريفاتٍ وأفكارٍ منهجيةٍ أوليةٍ؛ قد تفيد الدارسينَ في تمثُّلِ مضموناتِها؛ بغيةَ توظيفِها - قليلاً أو كثيرًا - في الجهودِ النقديةِ المبذولةِ في هذا الحقلِ، ولتحقيقِ ذلكَ يتناولُ هذا البحثُ طبيعةَ الدراسةِ الأدبيةِ، والنظريةِ، والنقدِ، وتطورِها عبرَ استعراضِ تعريفاتِها، وبيانِ العلاقةِ فيما بينَها، والتطوراتِ التي طرأتْ عليها في تاريخِها الطويلِ، ومناقشةِ مكوناتِها الأساسِ، ويتطرقُ البحثُ أيضًا إلى المناهجِ التي استعملتْها الدراسةُ الأدبيةُ، ولا سيما القراءةَ الفاحصةَ، وإلى تطوُّر نظريةِ الأدبِ والنقدِ، وانتقالِ الدراساتِ الأدبيةِ إلى المؤسسةِ الجامعيةِ، وانتشارِ النظريةِ الأدبيةِ، وحالِ النظريةِ والنقدِ اليومَ، ودوافعِ التحولِ في هذا المجالِ عبرَ المسيرةِ التاريخيةِ الأدبيةِ، علاوةً عن ضرورةِ إعادةِ النظرِ في بعضِ مفاهيمِ الدراسةِ الأدبيةِ والنظريةِ والنقدِ ومكوناتِها، وفي ختامِ البحثِ النقاطُ التي توصَّلَ إليها عبرَ مناقشتِهِ القضايا الرئيسةِ واستعراضِها، مع تقديمِ تصوُّراتٍ وإجاباتٍ هي أقربُ إلى الاحتمالاتِ البحثيةِ؛ في سبيل رسمِ صورةٍ واضحةٍ للموضوعِ محلِّ البحث، ليُنجَزُ البحثُ بمنظورٍ وصفيٍّ وتاريخيٍّ في بعضِ جوانبِه، وباستعمالِه بعضَ المراجعِ الأساسِ في هذا الموضوعِ؛ بالعربيةِ والإنجليزيةِ، مشيرًا إلى أعمالٍ ونقَّادٍ أسهمُوا إسهامًا مُؤثرًا في هذا الحقلِ. This research aims at stimulating a discussion about the Arab critical practice that has tended over the past decades to explore the modern critical ideas and global theory and their applications in the study of literary texts. It seeks to provide some help to researchers in literary study, criticism and theory generally and to make this practice able to highlight its distinctive features while dealing with Arabic literary texts. The research offers notes, entries, definitions, and initial methodological ideas that may be useful to researchers and critics when absorbing their contents in order to employ them, more or less, in the critical efforts exerted in this field. To achieve this, this research deals with the nature of the literary study, theory and criticism and their developments through a review of their definitions, an illumination of the relationships among them, their transformations through long history, and a discussion of their basic components. The research deals successively with the methods used by the critical study, especially that of close reading, the development of the theory of literature and criticism, the transfer of literary studies to the academic institution, the spread of literary theory, the state of theory and criticism today, and the reasons for their transformations in this field through the historical literary process, in addition to the need to reconsider some concepts of literary study, theory, and criticism and their components. Finally, the conclusion states the points that the research reached through its discussion and review of the main issues. Perceptions and answers are presented as research probabilities in order to draw a clear picture of the topic raised. The research is accomplished through a descriptive and historical outlook in certain aspects, and by using some basic references appeared on this topic in Arabic and English and referring to works and critics who have contributed significantly to this field.
This study aims at investigating the nature of the anti-war poetry of the English poet, Sir Herbert Read (1893 -1968). First, it surveys the different styles that the anti-war poets followed in their criticism of war in an attempt to figure out afterwards the characteristics that distinguish Read‟s anti-war poetry from other poetry. It then presents the main features of Read‟s anti-war poetry. The study moves on to examine its main objective that lies in analyzing Read‟s poem “Kneeshaw Goes to War” (1918) as an example of his own anti-war poetry. This thematic study follows a descriptive and analytical method in carrying out its aim. It starts with an introduction about the different modes of war poetry and literature review, develops into a discussion of Read‟s attitude towards the poem‟s main subject and comes to an end with the main findings in the conclusion. Read was able to use a realistic approach in his criticism of war in his poem “kneeshaw Goes to War”. In his portrayal of the destructiveness of war, he managed to expressionistically convey his sense of despair that the war had generated in the individual‟s personal experience with war. The representation of human experience is thus as important as the anti-war theme itself in the poem.
تتناولُ هذه الدراسةُ روايةَ صبحي فحماوي "أخناتون ونفرتيتي الكنعانية" بكونِها روايةً تاريخيًة تقرأ الماضيَ من بعضِ نقاطِ ضعفِهِ ملقيةً ظلالَها على الحاضرِ. وتنقسمُ الدراسةُ إلى مقدِّمةٍ تتناولُ العلاقةَ بينَ الأدبِ والتاريخِ، ومقاربةً تاريخانيَّةً جديدةً لروايةِ "أخناتون ونفرتيتي الكنعانية"، وقراءًة نقديَّةً للروايةِ من خلال رؤًى حديثة. وتتطرَّقُ هذه الأقسامُ على التوالي إلى الاتِّجاهاتِ النقديَّةِ الرئيسةِ السَّائدةِ في دراسةِ علاقةِ الأدبِ خصوصاً الروايةَ بالتاريخِ، مع التركيزِ على الاتَّجاهِ التاريخانيِّ الجديدِ ومدى انسجام الرِّوايةِ بتفاصيلِها مع قواعدِ هذا الاتِّجاهِ، فضلاً عن معالجةِ الحدثِ التاريخيِّ وتفاعلاتِهِ بينَ مصرَالقديمةِ وأرضِ كنعانَ فنياً، والدَّورِ الذي تضطلعُ به شخصيَّتَا أمنحتب الرابع- أخناتون والأميرة الهام- نفرتيتي في تلكَ التفاعلاتِ والسبيلِ الَّتي تتطوَّرُ فيها العلاقةُ بينهما إلى حبٍّ وزواجٍ واستقرارٍ وإلى بروزِ إنجازِ أخناتون وديانتِهِ الجديدةِ بمساندةٍ من نفرتيتي، ثم سقوطِهِ بسلسلةٍ من التَّداعياتِ، واستعراضِ الرؤيةِ الزمانيةِ في الروايةِ بالإشارة الى الرؤيةِ المكانيةِ. ويحاولُ البحثُ تطبيق اصطلاحاتِ النقَّادِ الغربيِّينِ على الروايةِ التاريخيةِ العربيةِ لصبحي فحماوي ومناقشة ذلك، وبخاصةٍ في ضوءِ مقاربةٍ تاريخانيةٍ جديدة، والوصولِ إلى الأحكامِ التي يستخلصُها قارئو روايةِ فحماوي التَّاريخيةِ، بُغية تقديم قراءةٍ نقديةٍ محتملةٍ للرواية من خلالِ منظور الرواية التاريخية تُفضي إلى إجاباتٍ وتثير تساؤلاتٍ جديدة. ويمكنُ وصفُ منهجيةِ الدراسةِ نقدياًّ بأنَّها وصفيةٌ وتحليليةٌ تستعملُ المراجعَ المتوافرةَ بالعربيةِ والإنجليزيةِ حولَ تلك القضايا المثارةِ.
Systematic study of literature and criticism in classical Europe starts usually with Plato(428- ca. 347 B.C.), Aristotle (384- 322 B.C.), Horace (65- 8 B.C.), and Longinus (First or Third Century A.D.). These critical thinkers made a considerable contribution toimaginative and critical literature through their works: The Republic, Poetics, Art Poetica,and On the Sublime, which are still influential in modern critical thinking because of themethodological outlooks they put forward. Longinus does not occupy the last placeamong these thinkers because of his views but due to chronological reasons, for hisimportance is recognized, and it is rare to find a course in literary criticism, poetry andrhetoric that does not make a mention of his contribution in the field.This research work studies the scope of literary greatness as shown in Longinus’ book Onthe Sublime, with reference to early thinkers, especially Horace and his emphasis on theproper relation between form and content. It also shows the author's rules of the sublimeand compares them with those of Horace. The work concentrates on the sources of thesublime as they appear in the book through various classical quotations. It reaches to two results, the first relates to an evaluation of the book in the light of the works of the three great classical critics. The second result consists in the importance of the book in relation to modern artistic, romantic and comparative criticisms; this is in addition to the characteristic of pure zeal to respond to a variety of literary texts, that still prominent in almost every aspect of critical and literary theory
إن "النجاح العالمي" الذي حققته الدول القومية يدخل اآلن حيز التنفيذ عن طريق المتطلبات الجديدة للتمييزز المتعدد الثقافات والعولمة. بعد التعليزق حزول المفزا يم المكزتركة بزين "الدولزة" و"األمزة" ومناقكزة شكزكيل الدولزة القومية، يكرح المؤلف اإلنجاز الخاص للدولة القومية والتزوشر القزائم بزين المزذ ج الجم زوري والنزززعة القوميزة التي شسند إليه. إن التحديات التي شنكأ من التمييز المتعدد الثقافات بين المجتمع المزدني وااشجا زات نحزو العولمزة شلقي الضوء على القيود التي يفرض ا ذا النمط التاريخي.
This article tries to compare between two well-known American short stories, “A Worn Path” by Eudora Welty and “Everyday Use” by Alice Walker, from a comparative perspective. The author of the first of these stories is an African-American novelist, short story writer, poet, and social activist. Alice Walker and the other story is written by an American short story writer, novelist and photographer, who wrote about the American South, Audra Welty. The specific reasons behind choosing these two short stories because they are written by women writers from different cultures, both deal with racial issues, but more importantly is that both include children characters that can add an attribution to be representations of the new African- American generation. Walker’s story includes the characters of two African- American daughters; Maggi and Dee, each of these characters behave in a different way, a behavior which consequently represents a special attitude towards the new generation of African- Americans. While in Welty’s story, we find the character of the grandson of the protagonist, Phoenix, who has a disease which deprived him from his ability to speak. This study analyses how these three characters provide different angles of seeing how the new generation of African- Americans is represented through a comparative outlook.
تتطرقُ هذه الدراسةُ إلى روايةَ صبحي فحماوي "أخناتون ونفرتيتي الكنعانية" بكونِها روايةً تاريخيًة تقرأ الماضيَ قراءة رمزية مؤطرة من خلال نقاطِ معينة ملقيةً ظلالَها على الحاضرِ. وتتضمنُ الدراسةُ قراءًة نقديَّةً للروايةِ من خلال رؤًى حديثة، وبخاصة بعضُ الآراءِ النّقديَّةِ فيما يخصُّ الدِّراساتِ الأدبيَّةَ التي سادتْ خلالَ النِّصفِ الثاني من القرنِ العشرينَ. ويتطرَّقُ البحث إلى هذه الاتِّجاهاتِ النقديَّةِ الرئيسةِ السَّائدةِ في دراسةِ علاقةِ الأدبِ خصوصاً الروايةَ بالتاريخِ، مع التركيزِ على اتَّجاهِ النقد الجديدِ ومدى انسجام الرِّوايةِ بتفاصيلِها مع قواعدِ هذا الاتِّجاهِ، فضلاً عن استجابة القارئ، والنظرات الجنسانية والعرقية، ومن ثم التفكيكية، محاولاً الربط فيما بين هذه الرؤى ومعالجةِ الحدثِ التاريخيِّ وتفاعلاتِهِ بينَ مصرَ القديمةِ وأرضِ كنعانَ فنياً. وتتناول الدَّورِ الذي تضطلعُ به شخصيَّتَا أمنحتب الرابع- أخناتون والأميرة الهام- نفرتيتي في تلكَ التفاعلاتِ والسبيلِ الَّتي تتطوَّرُ فيها العلاقةُ بينهما إلى حبٍّ وزواجٍ واستقرارٍ وإلى بروزِ إنجازِ أخناتون وديانتِهِ الجديدةِ بمساندةٍ من نفرتيتي، ثم سقوطِهِ من خلال سلسلةٍ من التَّداعياتِ، ومن ثم العلاقةِ بينَ الشَّخصياتِ الرئيسة ذاتِها بالإضافة إلى علاقتِها بباقي الشخصيات، وتأثير تلكَ العلاقاتِ بالسرديةٍ الروائية التاريخيَّة، وإيرادِ القراءاتِ النقديةِ الحديثةِ للنُّصوصِ الأدبيةِ وإمكانيةِ تطبيقِها بوسائلِها على النصِّ الرِّوائيِّ. ويتم ذلك كلُّهُ بتسليطِ الضوءِ على علاقةِ أطرافِ السردِ الثلاثةِ: المنظارِ والرَّاوي والقارئِ، وما تثيرُهُ هذه العلاقةُ منِ افتراضاتٍ وتساؤلاتٍ. يتبع البحثُ منهجيةً نقديةً يمكن تحديدها بأنَّها وصفيةٌ وتحليليةٌ تستخدمُ المراجعَ المتوافرةَ بالعربيةِ والإنجليزيةِ حولَ النقاط المثارةِ.
مؤتمرات وندوات علمية:
القصة القصيرة بكالوريوس اثنين- أربعاء 11- 12:30
دراسات معمقة في الأدب الأمريكي ماجستير 2:00- 5:00
الساعات المكتبية أحد- اثنين- ثلالثاء- أربعاء 9:00- 3:00 ما عدا أوقات المحاضرات والاجتماعات
All Rights Reseved © 2023 - Developed by: Prof. Mohammed M. Abu Shquier Editor: Ali Mayyas